Rubrikbild anamorf
• Lena Källberg • 0733-36 74 87 • lena@pinhole.se

Det tekniska

Varför hålkamera?
Bygga kamera
Köpa kamera
Mina kameror

Gallerier

Pappcylinder
Anamorfcylinder
Tändsticksask
Filmburk #1
Filmburk #2
Solargrafi
Isolette
Hålga
7-håls-Billy
Pizzakartong
Pinhole-film
Ritning:
Seymour 135B,
tändticksasks-kameran
Om solargrafi
Om fotografen
Kurser & workshops
 
 
 
 
 
 
 
 

Mina kameror

*Clack*

Ombyggd Agfa Clack hålkamera

Agfa Clack är en kamera som är lätt att få tag på till ett billigt pris och den är enkel att bygga om till hålkamera, utan att man drabbas av några skamkänslor, för den är varken särskilt vacker eller tillräckligt bra/dålig för att vara kul som den är. Det är egentligen bara att skruva bort objektivet, klippa av ett par kablar och sätta dit hålplåten.

Tack vare sin storlek är Clack Obscura inte så vidvinklig, vilket gör den lämplig som porträttkamera. Å andra sidan betyder det att den har ett högt bländarvärde, så modellerna får lova att vara tålmodiga.

Det fiffigaste med Clack är att man kan behålla kontakten till trådutlösaren, så den blir nästan lite high-tech!

f/240. Fokallängd=72 mm. För 120-film.

---------

*Isolette*

Ombyggs Agfa Isolette hålkamera

Agfa Isolette är en av en mängd mätsökarkameror från 50-/60-talen som har en utfällbar bälg med objektivet längst fram. Vilket betyder att bälgen kan tas loss! Kvar bli ett pålitligt kamerahus med väl tilltagen bildvinkel.

Slutaren är byggd av plywood. Rejäl konstruktion, kort och gott.

f/110. Fokallängd 23 mm. För 120-film.

---------

*Hålga*

Ombyggd Holga hålkamera (Hålga)

När en av mina Holga-kameror gav upp andan byggde jag om den till vad som har kommit att bli en av mina favoritkameror.

Om man skruvar bort objektivet på Holgan blir brännvidden (fokallängden) kort, vilket jag gillar. Det betyder att bländarvärdet blir relativt stort (liten siffra) så att kameran går att använda utan stativ. Under gynnsamma förhållanden. En solig dag med ISO 100-film blir exponeringstiden en sekund ungefär.

Slutaren har jag byggt av ett brevställ i plast, som är mjukt och fint att såga i med lövsåg.

Kameran har ju dessvärre kvar sin Holga-egenskap att bakstycket lätt flyger av mitt i rullen, så gummisnoddar eller tejp anbefalles.

f/116. Fokallängd=25 mm. För 120-film.

---------

*Solstickan*

Tändsticksask med massor av eltejp

Under all eltejpen sitter faktiskt en tändsticksask, Solstickan av mellanstorlek. Den matas med småbildsfilm och är mycket behändig.

Soliga dagar med ISO 100-film går det till och med att fotografera sport med den. Min modell har jag piffat till med en liten metallbit som tejpas i perforeringen, så att man klart och ljudligt kan hålla koll på hur mycket man dragit fram filmen.

Fantastiskt vidvinklig, så det gäller att hålla sig nära motivet!

f/75. Fokallängd=15 mm. För 135-film.

---------

*Pappcylindern*

Pappcylinder

Den här kameran är en pappcylinder, en sådan som man lägger affischer och dylikt i när man ska skicka dem per post. I botten har jag gjutit fast en stativgänga i epoxy, direkt i plastlocket som följde med papptuben. Locket är svartmålat på båda sidor och ordentligt eltejpat.

Som slutare har jag gjort en gördel i svart papp, med stöd över och under så att den håller sig på plats.

Locket är gjort av Plastic Padding, som gjutits i en gipsform av det ursprungliga plastlocket. Ett par nyckelringar är ingjutna i locket, som handtag, och kanterna på locket är eltejpade för att sluta ordentligt tätt.

Papperet eller filmen monteras längs den välvda baksidan på cylindern, så att kameran får ett brett synfält och bilderna blir något förvrängda när de planas ut.

f/180. Fokallängd ca 70 mm. För fotopapper elller bladfilm 12x9 cm.

---------

*Anamorfcylindern*

Godisburk

Den här godisburken kostade 5 kr på loppis, och det är väl ungefär vad en kamera får kosta. Som kamera har den fått ett stativfäste i trä undertill och kan se åt två håll.

Fotopapperet fästs på burkens insida, lodrätt, och om man använder hålet på framsidan tar den samma typ av bilder som pappcylindern här ovan. Men om man låter papperet sitta på samma sätt och i stället öppnar slutaren i locket har man en anamorfkamera. Den har en blind fläck rakt fram och producerar utdragna, och välvda, bilder av det som finns i periferin framför kameran. "Mitten" av bilden kommer alltså inte med på bild, bara det som är runt omkring.

f/240 och f/250. Fokallängd=100 mm. För fotopapper 24x15 cm.

---------

*EE100*

PolaroidEE100

Ett polaroidbakstycke kan kosta en slant att köpa och ibland är det billigare att köpa en hel kamera och montera bort det som inte är bakstycke. Det har jag gjort här, på en Polaroid EE100.

Jag byggde på en ram av trälist på fronten, för att få en större fokallängd; jag ville inte att bilderna skulle bli för mörka i kanterna. Frontplattorna är gjorda av MDF som är lättarbetat och billigt. Sökaren ger ingen rättvisande bild av vad som kommer med i bild, men den fick sitta kvar för att det var snyggare än att ta bort den.

Kameran har stativgänga och väldigt stabil.

f/120. För Fuji FP-100-film.

---------

*Filmburkar*

Filmburkar

Även om filmburkar nästan börjar bli en bristvara i dessa digitala tider går de fortfarande att komma över utan att det behöver kosta särskilt mycket. Jag har en påse med 30-40 sådana här burkar, så att man kan ta en hel del bilder innan det är dags att ladda om.

Det här är en av de allra enklaste kamerorna att bygga och resultatet kan bli hur bra som helst. Hålen är fortfarande tillverkade i metall, som är fästade på insidan av ett borrat hål i burkarna. Eltejpen som sitter för hålet tar jag bort med burken på ett mörkt ställe och använder pekfinger som slutare för att minimera skakningsoskärpan. Men eftersom exponeringstiden en mulen dag ändå ligger mellan 15 och 30 sekunder är det lite svårt att tala om "minimera" någon oskärpa i vilket fall.

Det är också de här burkarna som jag använder för att göra solargrafier.

f/40-f/60. Fokallängd=25 mm (APS-burk) och 30 mm (135-burk). För fotopapper (4x4 cm i APS-burk och 6x4 cm i 135-burk).

---------

*Agfa Billy Clack, Ettopeico*

Ombyggd Agfa Billy Clack

Billy Clack är också en f.d. bälgkamera, som ger negativ i formatet 6x9 cm. Det passade ju utmärkt för att få plats med ett antal hål; en sorts flugögekamera.

Bakom slutaren, som är en enkel historia av kartong och "dekorationsgummi" finns 7 hål:

Ombyggd Agfa Billy Clack, öppen framtill

De sitter helt nära filmplanet, för att ge en lagom blandning av bilderna, utan att komma så nära att det blir en mörk gräns emellan.

Stabilt kamerahus med stativfäste i botten och en imponerande vidsynthet kännetecknar den sjuögda Billykameran, som även döpts till Ettopeico av en italiensk hålkameravän.

f/77. Fokallängd=22 mm. För 120-film.

---------

*Billy Faceplate*

Billy Faceplate, kartong med plåtfronten från Agfa Billy Clack

Jag sparade resterna från bygget av den sjuögda kameran och använde som framsida på Billy Faceplate, gjord av en kartong som har innehållit 20 rullar Rollei Retro 100 film. Nu är den i stället en kamera för 4x5" filmhållare, som hålls fast med resårband. Den har stativfäste i botten och är utrustad med en enkel eltejpsbländare.

f/200. Fokallängd=65 mm. För 4x5" bladfilm.

---------

*Red Bull*

Red Bull hålkamera av läskburksplåt

Det här är egentligen bara en anpassad version av Dirkon, den vackra lilla tjeckiska papperskameran. När jag såg inbjudan till tävlingen Red Bull Art of Can 2006 såg jag chansen att testa att bygga en hel kamera av plåtburk. Jag snodde huvudidén från Dirkon-kameran, men ritade om den för att få kortare brännvidd och skippade lite lull-lull från originalet. Och, jodå, jag försökte passa in tjurhuvudena så att de skulle stångas när slutaren är stängd, men det lyckades inte. Jag fick välja mellan funktion och mönsterpassning.

f/100. Fokallängd 25 mm. För 135-film.

---------

*Pizzakartongskameran*

pizzakartongskamera

Den här kameran är helt och hållet tillverkad av resterna av en skräpmåltid; pizzakartong och en bit Coca Cola-burk som hålet är gjort i. Till och med filmspolen och uppdragningsratten är gjord av pizzakartong. Utan eltejp kommer man inte långt, som vanligt, cirka 50 cm har det nog behövts för att täta hörn och filmspole och göra den enkla slutaren.

Det här är den kamera man får lära sig att bygga i kursen Bygg din egen hålkamera som finns tillgänglig på Moderskeppet.se (från och med den 3 december 2015).

Lättviktig, snabb och diskret; kan enkelt bäras med i väskan och ger överraskande överraskande resultat. Fantastisk med snabb färgfilm i solsken!

f/123. Fokallängd 27 mm. För 135-film.

---------

*Say Cheese!*

SayCheese, lunchlådekamera

En liten lunchlåda av plåt som visade sig ha en baksida av perfekt storlek för att bygga på en hållare för bladfilm. Och en perfekt framsida för att vara kamera.

Här har jag gjort filmhållaren av trälist, och den är (än så länge) så tättslutande kring filmhållaren att ingen extra fasthållningsanordning behövs. Det enda man kan fundera över är hur tillverkaren kunde komma på att göra en låda med landskapsorienterad dekor, när den så uppenbart ber om att bli en porträttorienterad kamera.

f/194. Fokallängd 64 mm. För bladfilmshållare 4×5".

---------

Länkar

Intressant läsning...
Pinholeday
Zero Image
Pinhole resource
Peter Wiklund
f295
Solargraphy!
Dirkon
Maco Direct
Lumiere Shop
Fotoimpex Berlin
Lena Källberg Photography